55. ročník Fyzikálnej olympiády
v školskom roku 2013/2014
Zadania úloh domáceho kola kategórie G
(ďalšie informácie na https://fo.uniza.sk a www.olympiady.sk)
https://www.iuventa.sk/files/documents/2_olympiady/fo/55.%20rocnik/
ulohy%20a%20riesenia/f55dkgul14.pdf
1. Malinovka
Chlapci v zime športovali v telocvični. Po futbalovom zápase sa chceli osviežiť malinovkou,
ale zistili, že je dosť teplá a nechutí im. Rozhodli sa, že ju čo najrýchlejšie ochladia. Padli dva
návrhy, ako by sa to dalo urobiť. Prvý bol, aby fľašu na chvíľu vložili do snehu, ktorého bolo
vonku dostatok. Druhý návrh bol vložiť fľašu do rozdrveného ľadu, ktorý používajú športovci
na ochladenie malých zranení. Ktorý spôsob chladenia bude rýchlejší, ak predpokladáme, že
sneh aj rozdrvený ľad majú rovnakú teplotu?
2. Meranie
Vymyslite metódu, ktorou by si s využitím jednoduchých a ľahko dostupných pomôcok
odmerali
- priemer volejbalovej lopty,
- hrúbku listu kancelárskeho papiera,
- hmotnosť kvapky vody,
- hustotu mince s hodnotou 50 centov,
- priemer tenkého drôtu.
Pri každom meraní popíš postup a diskutuj o presnosti merania.
3. Ihrisko na plážový volejbal
V športovom areáli školy bolo cez prázdniny vybudované ihrisko na plážový volejbal
s rozmermi s = 16,0 m, d = 8,0 m. Pri výstavbe bol použitý piesok s hustotou (ró) = 1 500 kg/m3
,
ktorý tvoril vrstvu s hrúbkou h = 33 cm.
a) Urči hmotnosť m piesku, ktorým bolo ihrisko pokryté.
b) Koľko nákladných áut muselo doviezť piesok na stavbu ihriska, ak nosnosť jedného auta
je m0 = 6,0 t?
c) Urči hmotnosť (delta)m piesku, ktorý treba na ihrisko ešte dosypať, ak chceme, aby hrúbka
piesku dosahovala pravidlami stanovenú minimálnu hodnotu hm = 40 cm.
4. Plavecké rekordy
Vyhľadaj údaje o svetových, resp. slovenských národných plaveckých rekordoch v rôznych
štýloch a na tratiach s rôznymi dĺžkami. Chlapci môžu vyhľadať mužské rekordy a dievčatá
pre zmenu ženské. Zapíš hodnoty rekordov do prehľadnej tabuľky spolu s menami
športovcov, ktorí ich dosiahli. Vypočítaj priemerné rýchlosti plavcov, ktorými sa pohybovali
na svojich tratiach pri dosiahnutí svetových, resp. slovenských rekordov. Ktorý z nich 2
dosiahol najväčšiu a ktorý najmenšiu priemernú rýchlosť? Pokús sa zdôvodniť rozdiely
v získaných výsledkoch.
5. Meranie výšky telocvične (úloha spoločná s kategóriou F)
K škole na sídlisku postavili novú telocvičňu. Telocvičňa je priestranná a vysoká. Tesne pod
stropom sú umiestnené svietidlá. Keďže sa na škole majú konať okresné majstrovstvá vo
volejbale, rozhodli sa žiaci, že zmerajú výšku, v ktorej sa nachádzajú svietidlá. Žiaci majú
k dispozícii iba rovné pravítko, meracie pásmo a vhodný predmet, napr. stoličku, tyč a pod.
a) Navrhni a opíš postup merania, ak máš k dispozícii iba uvedené pomôcky.
b) Pomocou navrhnutej metódy zmeraj výšku svietidla pouličnej lampy, stĺpu elektrického
vedenia a vhodnej budovy, napr. paneláku.